Ring oss: 0490 12 12 12
Sök
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Recept

Knaprig Ugnsstekt potatis

Ingredienser: Förkokt potatis 800 gr, 50 gr smör, salt, peppar

Tillagning: Smält smöret i en ugnsfast form. Lägg i potatisen och hacka sönder dom med ett trubbigt föremål så de blir delade i ojämna bitar. Salta och peppra efter smak. Ställ in i ugn på hög temperatur med grilleffekt och grädda tills potatisen får en gyllenbrun knaprig yta.

Vill man ha lite mer smak kan man krydda med t.ex timjan eller rosmarin.

Fransk potatissallad

Ingredienser: 700 gr tärnad eller skivad potatis, 3 hackade scharlottenlökar, ½ msk hackad dill, ½ msk hackad persilja, 1 msk vinäger, 3 msk rapsolja, 2 tsk fransk senap, ½ tsk salt, 1 krm svartpeppar, 1 krm socker,

Tillagning: Blanda alla ingredienser. Låt stå i kylskåp minst 1 timma för att ta smak. Strö över lite kapris eller persilja innan servering.

Beavariant

Vår bearnaisesås är laktos & glutenfri. Det självklara såsvalet till en fin köttbit eller som topping på pizzan.

Ta 1 del IDA Bearnaisesås (art.nr 4242) och ca 1/3 del Curryketchup (Art.nr 38211). Vispa ihop och använd som kall sås till kyckling eller som dip till pommes eller Tortilla chips. Öka andelen curryketchup något om du vill ha mer currysmak.

En variant på ovan: Rör ner i ovan blandning ca 1/4 del Sun Valley tomatpuré (art.nr 8010) för en lite ”mustigare” smakvariant.

Superenkelt! Supergott!

Blomkålsris

Ingredienser: ca 800 gr blomkål, 2 tsk salt

Tillagning: Riv blomkålen på den grova sidan på rivjärnet. Koka upp vatten och salt. Släpp ner blomkålen i kokande vatten och låt koka i ca 30 sekunder. Låt rinna av i ett durkslag. Krydda med salt, peppar. Strö över t.ex  färska örter, vitlök, paprika innan servering. 

Istället för att koka kan man steka blomkålsriset i lite smör, olja eller olivolja.

Tapenade

Ingredienser: 3 dl Svarta oliver, 3s t vitlöksklyftor, 6 st sardell/ansjovisfileer, 3 msk kapris, 1 dl olivolja, pressad citron, salt, peppar

Tillagning: Hacka och blanda alla ingredienser, smaka av med pressad citron, salt och peppar.

Tonfiskröra

Ingredienser: 2 dl creme fraiche, 2-3 msk majonnäs, ½ finhackad rödlök, 1 burk tonfisk olja (185gr) 1 msk hackad dill, 2 msk kapris, salt, peppar.

Tillagning: Blanda samtliga ingredienser väl. Smaka av med salt och peppar. Perfekt som fyllning till bakad potatis!

Rödbetssallad/sillsallad

Ingredienser: 600 g (ca 360 g avrunnen vikt) inlagda rödbetor. 1 dl majonnäs, 1 dl crème fraiche, 0,5-1 msk senap, 3 krm salt, 1 krm malen svartpeppar, 1 st liten röd lök., 300 g (ca 2 st) röda äpplen.

Tillagning: Finhacka alla ingredienser och blanda ihop dom. Vill man ha en lite krämigare konsistens kan man blanda i lite vispad grädde. Inför julen kan man även hacka och blanda med sill så får man en god sillsallad till julbordet. (ca 200 gr urvattnade sillfiléer)

Vit chokladpannacotta (4 portioner)

Ingredienser: 1 gelatinblad, ½ vaniljstång, 100 gr vit choklad, 2dl vispgrädde, 2 msk mjölk.

Lägg gelatinbladet i kallt vatten, ca 5 minuter.

Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur den. Hacka chokladen i mindre bitar.Koka upp grädde, mjölk och vaniljstången med frön. Ta kastrullen från plattan. Ta upp vaniljstången. Lägg i gelatinbladet och chokladen. Låt det smälta under omrörning.Häll upp blandningen i portionsglas.

Låt dem stå kallt i ca 4 timmar.

Smoothie för 4 personer

Ingredienser: 10dl Vaniljyoghurt eller naturell youghurt, 6dl fryst frukt eller bär (tex frysta hallon, jordgubb, blåbär, björnbär eller mango)

Tillagning: Låt bär och frukt tina i rumstemperatur i ca 2 timmar Mixa youghurt med bären till en slät smoothie. Häll upp i glas och lägg några hela bär som garnering på toppen

Svartrotssoppa för 4 personer

Ingredienser: Svartrötter 500g, Schalottenklök 1st, smör 50g, grönsaksbuljong 8dl, grädde 3dl, salt, vitpeppar, timjan

Tillagning: Skär svartrötterna i mindre bitar. Finhacka schalottenlöken. Smält smöret och glasera svartrötter och schalottenlök i det, tillsätt grönsaksbuljong och grädde. Koka tills svartrötterna är mjuka.

Mixa soppan slät. Smaka av med salt och vitpeppar.

Löksoppa

Ingredienser: 6 dl finhackad gul lök, 3 st finhackade vitlökar, 1 dl vitt vin, 2 msk olivolja, 1 liter grönsaksbuljong, 2 lagerblad, färsk timjan.

Tillagning: Fräs löken länge i olivoljan, ca 10-15 minuter, tills den blir gyllengul. Tillsätt buljong, vin, krossad vitlök och kryddor. Låt koka 15 minuter.

Veganröra

Ingredienser: 1 dl Svarta bönor (art 3913), 1 dl Skivade gröna oliver (art 7326), 1 dl Jalapenos skivade (art 21805), 1 dl Äggfri majonnäs (art 8857).

Tillagning: Öppna burkarna och dränera bort spadet, hacka Jalapenon fint. Blanda alla ingredienser utommajonnäsen i en bunke. Vänd ner majonnäsen sist, smaka avmed salt och peppar.